
CONCERT COMMISSIE HEMONY BEIAARD MIDDELSTUM
-
Datum :
23 juni 2024
-
Locatie :
Middelstum
-
Prijs :
Toegang gratis
-
Openingstijden :
16:00 - 17:00 uur
Concert op het Hemony Beiaard van de Hippolytuskerk te Middelstum door Jeroen Heijungs op zondag 23 juni 2024 van 16.00 tot 17.00 uur.
We zetten weer stoelen in het Asingapark, zorgen voor koffie en een tv waarop de beiaardier live te zien is. Jeroen Heijungs studeerde orgel en klavecimbel aan het Stedelijk Conservatorium van Arnhem bij respectievelijk Bert Matter en Kees Rosenhart. Hoewel muziek de grote liefde was is hij vooral werkzaam geweest als systeembeheerder in de automatisering. Na dit intermezzo van bijna 35 jaar heeft hij echter de muziekstudie weer opgepakt en studeerde vanaf september 2020 aan de Nederlandse Beiaardschool in zijn woonplaats Amersfoort bij Frans Haagen, Tommy van Doorn en Christiaan Winter. In augustus 2023 is deze studie succesvol afgesloten met het behalen van het master-diploma. Naast orgel, klavecimbel en beiaard speelt Jeroen ook graag clavichord. De te spelen stukken zijn bijna allemaal door hem bewerkt voor het Hemony Carillon van Middelstum.
Programma beiaardconcert.
1. G.G. Kapsberger (1580-1651) - Toccata arpeggiata
2. H.I.F. Biber (1644-1704) – Passagalia
3. G. Ph. Telemann (1681-1767) - Fantasie für violine ohne Bass nr 7 Eb-dur (TWV40:20) dolce – allegro – largo - presto 4. E. Reusner (1636-1679) – Ciacona
5. J. Dowland (1563-1626) - Can she excuse my wrongs - My Lord Willoughby's Welcome Home - Tarlton's Jig & Resurrection
6. L. Couperin (16260-1661) - Chaconne ou Passacaille
7. W.A. Mozart (1756-1791) - Voi che sapete (Aria uit “Les Noces de Figaro”)
8. J. Courter (1941-2010) - Sarabande for 26 bells
9. A. Barrios Mangoré (1885-1944) - Valse Triste
10. L. Arditi (1822-1903) - Il bacio
11. C. van Orsouw (1920-2009) - Mariëtte
bewerking voor beiaard: Leen ’t Hart nr.7; Jeroen Heijungs overige
Korte programmatoelichting. Omdat er maar zeer weinig oorspronkelijke beiaardmuziek is, en nog minder voor een beiaard met 2 ½ oktaaf omvang, zal er altijd veel muziek bewerkt worden door de beiaardier. Zo ook bij dit concert, u hoort welgeteld één “echt” beiaardstuk, de Sarabande van John Courter, speciaal geschreven voor de beiaard van de Bakenesser kerk in Haarlem, de overige stukken zijn allemaal bewerkingen. Persoonlijk houd ik erg van de passacaglia of ciacona (chaconne) vorm, een reeks variaties gebaseerd op een bas- of akkoordlijn die steeds herhaald wordt. Het vreemde is dat, voor zover ik weet, het verschil tussen een passacaglia en een ciacona niet helemaal duidelijk is, en zelfs in die mate dat Louis Couperin een stuk schreef waarin hij beide mogelijkheden open laat. Ik laat u dus een passacaglia, een ciacona èn een “passacaglia of ciacona” horen! Behalve het passacaglia/ciacona thema heb ik vooral gezocht naar muziek die de prachtige klanken van deze speciale klokken zoveel mogelijk recht doet, en ik denk dat gevonden te hebben in muziek die oorspronkelijk voor viool is geschreven (Biber, Telemann), voor de luit (Kapsberger, Reusner, Dowland), of klavecimbel (Couperin). Het eerste stuk van Kapsberger bestaat alleen maar uit akkoorden, die langzaam verschuiven, steeds weer nèt iets anders, ritme is constant, melodie is afwezig, een stuk “minimal music” avant la lettre. Daarna een passacaglia gebaseerd op slechts 4 dalende noten in de bas, één van de meest beroemde solo-vioolstukken van vòòr de tijd dat Bach zijn sonatas en partitas schreef. Telemann wordt wel genoemd als de meest vruchtbare componist ooit, maar helaas ook hij heeft nooit iets voor de beiaard geschreven, daarom een soloviool Fantasia bewerkt, prachtige 1-stemmige muziek, die net als de voorafgaande Biber toch heel veel meerstemmigheid suggereert! Reusner en Dowland waren beide luitist, en die muziek kan ook uitstekend tot klinken worden gebracht op een beiaard, waarschijnlijk kent iedereen wel de Pavana Lachrymae, ofwel Flow my Tears van Dowland, maar hij heeft veel meer moois geschreven, waaronder ook veel vrolijker muziek. Louis Couperin was een oom van de beroemdere Francois Couperin, hij heeft vrijwel exclusief voor klavecimbel geschreven, prachtige vroegfranse barok muziek met hier en daar vreemde wendingen voor onze 21e eeuwse oren, hier geen constant bas thema, maar een opbouw met een steeds terugkerend refrein. Mozart behoeft eigenlijk geen toelichting, dit is een bewerking van een aria uit een opera. Barrios Mangoré was een gitaar virtuoos uit Paraguay begin 20e eeuw, beetje sentimentele, maar prachtige muziek, en datzelfde geldt voor Arditi, we zouden dit ook “salon”muziek kunnen noemen. Als laatste een compositie van Coen van Orsouw, een Nederlandse accordeonist, heel beroemd in zijn tijd, speelde oa bij Edith Piaf, Louis Davids en Charles Aznavour. Dit is een prachtig Frans accordeon muziekje bijna nog meer frans dan de meeste “echt” franse accordeon muziek!
De toren is tijdens het concert geopend.
We hebben de beiaardier gevraagd om de programma-onderdelen op een klok aan te geven.
Middelstum
Hippolytuskerk Middelstum
Zondag 23 juni 2024
16:00 - 17:00 uur
Toegang gratis