Skip navigatie

Kerk Middelstum

Contactgegevens

E-mail

Adres
Concordiaplein 1
Middelstum

Neem contact op

Herstel gewelven en schilderingen Hippolytuskerk Middelstum
De Hippolytus kerk is vanaf 16 augustus 2021 gesloten voor publiek en zal naar verwachting eind april 2022 de deuren weer openen. In deze periode worden de gewelven en schilderingen in de kerk hersteld en gerestaureerd.

De Hippolytuskerk is een veel gebruikte kerk voor concerten en opnamen, dit vanwege de prachtige akoestiek en het mooie orgel. De kerk van Middelstum is een van de leden van het Grootste Museum van Nederland.

De Sint-Hippolytuskerk in Middelstum is in de vijftiende eeuw gebouwd door ridder Onno van Ewsum. Kort na de bouw werden op de gewelven kleurrijke schilderingen aangebracht van bijbelse voorstellingen. Zo vind je er het verhaal van Adam en Eva in het paradijs. De details in de schilderingen tonen het vakmakschap van de anonieme maker.

Aankomende activiteiten

  • COMMISSIE HEMONY BEIAARD MIDDELSTUM
    Concert

    COMMISSIE HEMONY BEIAARD MIDDELSTUM

    Bespeling Hemonycarillon te Middelstum op Pinksterzondag 19 mei 2024 door Henk Veldman van 14.00 tot 15.00 uur.Vaak zal het Pinksterfeest in de Hippolytuskerk van Middelstum zijn gevierd, eerst in de katholieke traditie daarna in de protestante traditie. In beide gevallen wordt de uitstorting van de Heilige Geest en het begin van de kerk gevierd, een dag met uitzicht op een mooie toekomst en dat is ook terug te vinden in de keus van de beiaardier. Veni Creator Spiritus een Gregoriaanse hymne, een uitbundige compositie van Johann Sebastiaan Bach, vrolijk en licht werk van Felix Mendelssohn Bartholdy, maar ook Blackbird van de Beatles en liedjes over alle onderwerpen van het leven, altijd met en vrolijke noot van Harry Bannink/Annie M.G. Schmidt. Tot slot Sonata per Organo van Giovanni Battista Pergelosi. Een zeer afwisselend programma, Henk Veldman zal er zeker voor zorgen dat de muziek uit alle tijden goed zal klinken op het Hemonycarillon uit 1662. Een goede luisterplek is het Asingapark bij de Hippolytuskerk. De toren is tijdens de bespeling geopend, de Hippolytuskerk de hele dag. Thema: Pinksteren1. Veni Creator Spiritus Gregoriaanse hymne, dus eenstemmig gespeeld. Misschien wel de mooiste melodie ooit geschreven. Het ademt helemaal de Geest, de ruimte, de vrijheid. Een krachtige, beweeglijke melodie waar je nooit op uitgekeken raakt. 2. Veni Creator Spiritus – zetting Maurice Duruflé De franse componist Duruflé heeft weinig geschreven maar alles wat uit zijn pen verschenen is, is adembenemend mooi. Het wekt geen verbazing dat hij de Gregoriaanse melodie Veni Creator Spiritus als uitgangspunt heeft genomen voor een van zijn orgelwerken. 3. Komm Gott, Schöpfer, Heiliger Geist – Johann Sebastian Bach (1685-1750) Een uitbundige compositie van Bach waarin de ritmische accenten tegendraads worden neergezet, waardoor een beweeglijke dynamiek ontstaat. 4. Improvisatie over geestelijke liederen Wij leven van de wind (687) ‘t Is feest vandaag, ‘t is pinksterfeest (683) Veni sancte Spiritus (681) Zij zit als een vogel (701) 4. Drie liederen – Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) Auf Flügeln des Gesanges Sonntagsmorgen Lied aus Ruy Blas Al het werk van Mendelssohn ademt een lichtheid, een speelse vrolijkheid. Mendelssohn laat graag vogels zingen, vlinders fladderen en ziet daar de hand van Gods scheppende Geest in. 5. Blackbird – The Beatles Een heerlijk nummer van The Beatles over de vrije zang van de merel, weliswaar eentje met gebroken vleugels maar: “You were only waiting for this moment to arise”. 6. Liedjes van Harry Bannink/Annie M.G. Schmidt Op een mooie Pinksterdag Ik verander Mijn opa Ladumaar meneer Samen met één vrijer Het gouden duo Bannink/Schmidt zorgde in de jaren ’65 tot ’84 voor de muziek en de teksten van grote musicals. Honderden liedjes over alle onderwerpen van het leven, altijd met een vrolijke noot gebracht. 7. Sonata per Organo – Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) Tot slot een feestelijke eendelige sonate van de Italiaanse componist Pergolesi, die we vooral kennen van zijn beroemde Stabat Mater, maar ook schreef hij veel luchtige opera’s en kamermuziek. We hebben de beiaardier gevraagd om de programma-onderdelen op een klok aan te geven.

    02 jun 2024
  • COMMISSIE HEMONY BEIAARD MIDDELSTUM
    Concert

    COMMISSIE HEMONY BEIAARD MIDDELSTUM

    Programma zaterdagmiddag 8 juni 2024 van 13.00 tot 17.00 uur Beiaardier: Henk Veldman Thema: Vader O mein papa – Eddie Fisher Ach vaderlief toe drink niet meer– Zangeres Zonder Naam Vader Abraham had zeven zonen – Vader Abraham Pappie loop toch niet zo snel – Herman van Keeken To my father’s house – Edwin Hawkins Singers Papa – Stef Bos Father & son – Cat Stevens Father to son – Phil Collins Tears in heaven – Eric Clapton Papa don’t preach – Madonna Europapa – Joost Klein Open toren dag Hippolytuskerk zaterdag 8 juni 2024 met een bespeling van het Hemonycarillon door Henk Veldman. Volgende week is het Vaderdag en dat is volgens beiaardier Henk Veldman een goede reden voor vaders hun kinderen zaterdag 8 juni 2024 op open torendag mee te nemen naar de Hippolytuskerk, naar boven in de te klimmen en te zien en horen hoe Henk Veldman liedjes met als thema Vader speelt en over het dorp laat klinken. Ook het prachtige uurwerk uit 1561 en de speeltrommel zijn te bekijken en vergeet het prachtige uitzicht vanuit de toren niet. De commissie Hemony Beiaard Middelstum geeft graag uitleg.Toelichting De bespeling tijdens Opentorendag is altijd wat rommelig. Er komen veel bezoekers boven en dat leent zich mooi voor een demonstratie van het carillon en een verhaal over de bijzondere geschiedenis. Maar tussendoor speel ik wat liedjes met als thema ‘vader’, als aanloop naar de vaderdag een week daarop. Dus vaders: neem uw kinderen mee en trakteer uzelf op een extra vaderdag! We hebben de beiaardier gevraagd om de programma-onderdelen op een klok aan te geven.

    08 jun 2024
  • CONCERT COMMISSIE HEMONY BEIAARD MIDDELSTUM
    Concert

    CONCERT COMMISSIE HEMONY BEIAARD MIDDELSTUM

    Concert op het Hemony Beiaard van de Hippolytuskerk te Middelstum door Jeroen Heijungs op zondag 23 juni 2024 van 16.00 tot 17.00 uur. We zetten weer stoelen in het Asingapark, zorgen voor koffie en een tv waarop de beiaardier live te zien is. Jeroen Heijungs studeerde orgel en klavecimbel aan het Stedelijk Conservatorium van Arnhem bij respectievelijk Bert Matter en Kees Rosenhart. Hoewel muziek de grote liefde was is hij vooral werkzaam geweest als systeembeheerder in de automatisering. Na dit intermezzo van bijna 35 jaar heeft hij echter de muziekstudie weer opgepakt en studeerde vanaf september 2020 aan de Nederlandse Beiaardschool in zijn woonplaats Amersfoort bij Frans Haagen, Tommy van Doorn en Christiaan Winter. In augustus 2023 is deze studie succesvol afgesloten met het behalen van het master-diploma. Naast orgel, klavecimbel en beiaard speelt Jeroen ook graag clavichord. De te spelen stukken zijn bijna allemaal door hem bewerkt voor het Hemony Carillon van Middelstum.Programma beiaardconcert. 1. G.G. Kapsberger (1580-1651) - Toccata arpeggiata 2. H.I.F. Biber (1644-1704) – Passagalia 3. G. Ph. Telemann (1681-1767) - Fantasie für violine ohne Bass nr 7 Eb-dur (TWV40:20) dolce – allegro – largo - presto 4. E. Reusner (1636-1679) – Ciacona 5. J. Dowland (1563-1626) - Can she excuse my wrongs - My Lord Willoughby's Welcome Home - Tarlton's Jig & Resurrection 6. L. Couperin (16260-1661) - Chaconne ou Passacaille 7. W.A. Mozart (1756-1791) - Voi che sapete (Aria uit “Les Noces de Figaro”) 8. J. Courter (1941-2010) - Sarabande for 26 bells 9. A. Barrios Mangoré (1885-1944) - Valse Triste 10. L. Arditi (1822-1903) - Il bacio 11. C. van Orsouw (1920-2009) - Mariëtte bewerking voor beiaard: Leen ’t Hart nr.7; Jeroen Heijungs overigeKorte programmatoelichting. Omdat er maar zeer weinig oorspronkelijke beiaardmuziek is, en nog minder voor een beiaard met 2 ½ oktaaf omvang, zal er altijd veel muziek bewerkt worden door de beiaardier. Zo ook bij dit concert, u hoort welgeteld één “echt” beiaardstuk, de Sarabande van John Courter, speciaal geschreven voor de beiaard van de Bakenesser kerk in Haarlem, de overige stukken zijn allemaal bewerkingen. Persoonlijk houd ik erg van de passacaglia of ciacona (chaconne) vorm, een reeks variaties gebaseerd op een bas- of akkoordlijn die steeds herhaald wordt. Het vreemde is dat, voor zover ik weet, het verschil tussen een passacaglia en een ciacona niet helemaal duidelijk is, en zelfs in die mate dat Louis Couperin een stuk schreef waarin hij beide mogelijkheden open laat. Ik laat u dus een passacaglia, een ciacona èn een “passacaglia of ciacona” horen! Behalve het passacaglia/ciacona thema heb ik vooral gezocht naar muziek die de prachtige klanken van deze speciale klokken zoveel mogelijk recht doet, en ik denk dat gevonden te hebben in muziek die oorspronkelijk voor viool is geschreven (Biber, Telemann), voor de luit (Kapsberger, Reusner, Dowland), of klavecimbel (Couperin). Het eerste stuk van Kapsberger bestaat alleen maar uit akkoorden, die langzaam verschuiven, steeds weer nèt iets anders, ritme is constant, melodie is afwezig, een stuk “minimal music” avant la lettre. Daarna een passacaglia gebaseerd op slechts 4 dalende noten in de bas, één van de meest beroemde solo-vioolstukken van vòòr de tijd dat Bach zijn sonatas en partitas schreef. Telemann wordt wel genoemd als de meest vruchtbare componist ooit, maar helaas ook hij heeft nooit iets voor de beiaard geschreven, daarom een soloviool Fantasia bewerkt, prachtige 1-stemmige muziek, die net als de voorafgaande Biber toch heel veel meerstemmigheid suggereert! Reusner en Dowland waren beide luitist, en die muziek kan ook uitstekend tot klinken worden gebracht op een beiaard, waarschijnlijk kent iedereen wel de Pavana Lachrymae, ofwel Flow my Tears van Dowland, maar hij heeft veel meer moois geschreven, waaronder ook veel vrolijker muziek. Louis Couperin was een oom van de beroemdere Francois Couperin, hij heeft vrijwel exclusief voor klavecimbel geschreven, prachtige vroegfranse barok muziek met hier en daar vreemde wendingen voor onze 21e eeuwse oren, hier geen constant bas thema, maar een opbouw met een steeds terugkerend refrein. Mozart behoeft eigenlijk geen toelichting, dit is een bewerking van een aria uit een opera. Barrios Mangoré was een gitaar virtuoos uit Paraguay begin 20e eeuw, beetje sentimentele, maar prachtige muziek, en datzelfde geldt voor Arditi, we zouden dit ook “salon”muziek kunnen noemen. Als laatste een compositie van Coen van Orsouw, een Nederlandse accordeonist, heel beroemd in zijn tijd, speelde oa bij Edith Piaf, Louis Davids en Charles Aznavour. Dit is een prachtig Frans accordeon muziekje bijna nog meer frans dan de meeste “echt” franse accordeon muziek! De toren is tijdens het concert geopend.We hebben de beiaardier gevraagd om de programma-onderdelen op een klok aan te geven.

    23 jun 2024

Voorzieningen

  • Capaciteit: 500 personen
  • Vaste banken
  • Geluidsinstallatie
  • Keuken
  • Toilet
  • Niet aanwezig : Podium
  • Parkeerplekken
  • Niet aanwezig : Wifi
  • Verwarming
  • Garderobe
  • Kleedruimte
  • Niet aanwezig : Ophangsysteem
  • Niet aanwezig : Piano/vleugel
  • Orgel
Niet voor niets een van de leden van het Grootste Museum van Nederland. Bezoeker van de kerk